PSYCHOLOGY OF LIFE CYCLE
Final oral exam
The course aims to offer an evolutionary-educational perspective of the main stages of the life cycle, with particular attention to the learning of practical tools that can be used in particular in the context of the critical phases of passage from childhood to adolescence. It requires students to the end of the course critical skills learning some operational strategies.
The course aims to examine, from the perspective of different psychological approaches, the study of the main transitional phases of the life cycle from a few common processes at all stages of development considered such as: learning, effective communication, game. These issues will be the backdrop for the entire course, with special attention to the stages of transition / crises, from childhood to adulthood.
TESTI PER ESAME DA 6 CFU:
-Camaioni L. & Di Blasio P. (2002). Psicologia dello Sviluppo, Il Mulino, Bologna.
(ESCLUSI CAPITOLI 1-5)
-Hendry L.B., Kloep M., Lo sviluppo nel ciclo di vita. Il Mulino.(SOLO CAPITOLI 7-8-9)Daniele Zucca.
-Daniele Zucca.Nasi Rossi. Il clowning nell'educazione con il metodo Edel. Studi e ricerche. Miotti editore
TESTI PER ESAME DA 12 CFU:
-Camaioni L. & Di Blasio P. (2002). Psicologia dello Sviluppo, Il Mulino, Bologna.
(ESCLUSI CAPITOLI 1-5)
-Hendry L.B., Kloep M., Lo sviluppo nel ciclo di vita. Il Mulino.(SOLO CAPITOLI 7-8-9)
-Daniele Zucca.Nasi Rossi. Il clowning nell'educazione con il metodo Edel. Studi e ricerche. Miotti editore
- Manes S.,Ottantatré giochi psicologici per la conduzione dei gruppi. Un manuale per psicologi, insegnanti, operatori sociali, animatori... Franco Angeli.
-Daniele Zucca.Counseling e orientamento nel contesto universitario. Modelli operativi, esperienze e ricerche. Edizioni Junior
Theoretical lessons through interactive teaching methods. Practical exercises and group work.